top of page
O vzniku nadace

O vzniku nadace

Abychom podpořili kognitivní výkon a aktivitu dětí ve školách, rozhodli jsme se založit nadaci, jejímž prostřednictvím tento účel budeme realizovat. K založení nadace se všemi náležitostmi jsme potřebovali vybrat 500 000 Kč. Prostřednictvím kampaně na Hithitu jsme na konci roku 2021 dosáhli dokonce částky 555 032 Kč, za což všem dárcům ještě jednou mockrát děkujeme! Seznam dárců najdete zde.

Nadace vznikla v magickém datu 22. 2. 2022. Vybraná částka pokryla náklady na založení nadace, všechny právní dokumenty, tento web a další související záležitosti.

 

Záměrem nadace je pomocí světel s naší jedinečnou technologií vytvářet zdravější prostředí ve třídách a z něj plynoucí lepší studijní výsledky žáků, kteří se v nich nacházejí.

Pokud byste na tento účel chtěli přispět a společně s námi měnit budoucnost našich dětí správným osvětlením.

Možnost darovat najdete zde.

O autorovi projektu

Autorem celého projektu Nadace Světla do škol je Hynek Medřický. Přes 30 let se věnuje světlu a kvalitnímu osvětlení. Posledních 10 let spolupracuje s předními vědci, lékaři a chronobiology a zkoumá vliv světla na cirkadiánní rytmy a zdraví nejen v noci, ale také ve dne.


Ve firmě Spectrasol společně s kolegy vymyslel a patentoval jedinečný LED světelný zdroj napodobující denní světlo Slunce, který nemá ve světě konkurenci a má příznivý vliv na zdraví člověka.

Abych podpořil aktivitu, výkon a vitalitu dětí ve školách, chci školy obdarovat pro-kognitivním světlem, což je světlo, které je vytvořeno na základě lidských biorytmů. Tím napomáhá zlepšení zdraví, vitality, subjektivní spokojenosti, fyzickému i kognitivnímu výkonu a vytrvalosti.

story_image_1636122049071.png
O autorovi projektu
O pro-kognitivním světle

O prokognitivním světle

Světlo má na člověka významný vliv. Výrazným způsobem ovlivňuje náš cirkadiánní rytmus, tedy 24hodinový cyklus, který stojí za fungováním našeho těla a říká nám, kdy spát a kdy bdít. Je synchronizován spektrálním složením slunečního záření s obsahem všech barev. To v průběhu dne i noci řídí v lidském těle časový systém a plynoucí biologické procesy, které kromě celkového zdraví ovlivňují bdělost a soustředění, výkonnost i paměť. Zároveň na nich stojí náš imunitní systém, který si má poradit se všemi viry, bakteriemi a patogeny. Proto je pro nás jeho správné fungování tak důležité.

Stejně jako Slunce během dne, tento světelný zdroj bohatě vyzařuje nejen červenou a hlubokou červenou (670 nm) část barevného spektra, díky čemuž světlo opravdu působí přirozeně, což je u LED zdrojů vzácné, ale také azurovou, která cirkadiánní rytmus ukotvuje a podporuje kognitivní výkon. Toto osvětlení prokazatelně pomáhá dětem ve školách k lepšímu soustředění, podporuje paměť a schopnost rychle zpracovat informace.

Spektrum.png

Vědecké testování kvalitu našeho světla potvrdilo

S týmem jsme instalovali světla do dvou experimentálních gymnázií a opakovaným testováním organizovaným ČVUT na středních školách jsme prokázali, že ti žáci, kteří mají dostatek denního světla jsou výrazně výkonnější a mají lepší známky než děti, které nemají dostatek denního světla během dne. 

Pro-kognitivní osvětlení se svým charakterem blíží světlu dennímu. To v praxi znamená, že při stejné osvětlenosti naše biologické hodiny získávají kvalitní signál, který ovlivňuje naše zdraví, schopnost soustředění a kognitivní výkon. Studenti, kteří byli vystaveni pro-kognitivnímu osvětlení se zlepšili ve svém meziročním prospěchu a výsledky v jejich kognitivních testech byly lepší. Osvětlení je pro studenty velmi příjemné, o čemž vypovídá i subjektivní hodnocení studentů. Studenti uvedli, že se cítili výrazně lépe v učebnách, kde osvětlení bylo instalováno.

Zpráva z výzkumu vlivu pro-kognitivního osvětlení Spectrasol na studenty a pedagogy pražských gymnázií

Zde si můžete přečíst článek na téma Světlem pro zdraví z odborného časopisu TECNICALL od ČVUT, případně také článek s názvem Výzkum prokázal pozitivní vliv unikátních svítidel českých vědců on-line deníku ZeZdravotnictvi.cz.

Gymnázium Na Pražačce
Na této škole probíhal od r. 2018 experiment s pro-kognitivním osvětlením a v průběhu 2 etap bylo osvětlení instalováno v celé budově.

Dle slov pana Martina Kašpara, ředitele Gymnázia Na Pražačce, je osvětlení velice příjemné, jak pro něj osobně, tak pro jeho kolegy vyučující, a pozitivní reakce přichází i od studentů - v učebnách s instalovaným osvětlením se cítí lépe.

Osvětlení přineslo znatelný pozitivní vliv na pozornost žáků, jejich chování, cítění se ve škole a jejich studijní výsledky.

Výsledky působení jsou doložitelné i objektivně. Ve škole probíhalo opakované testování, které organizovalo ČVUT.

Zpráva z výzkumu vlivu pro-kognitivního osvětlení na studenty a pedagogy pražských gymnázií

Více si o tomto pilotním projektu můžete přečíst např. zde:

Výzkum prokázal pozitivní vliv unikátních svítidel českých vědců

2022 - Nadace Světla do škol

bottom of page